Рекомендації по вивченню іноземних мов К. Д. Ушинського

Костянтин Дмитрович Ушинський - освітній діяч, педагог українського походження, один із засновників педагогічної науки, автор праць з теорії й історії педагогіки, підручників для початкового навчання і статей з педагогіки.
Ушинський дає ряд рекомендацій по вивченню іноземних мов:
1) основною метою вивчення кожної іноземної мови має бути обізнаність з літературою, потім розумова гімнастика і, нарешті, практичне володіння мовою, яку вивчають;
2) вивчення іноземних мов не повинно ніколи починатися надто рано і аж ніяк не раніше того, поки буде помітно, що рідна мова пустила глибоке коріння в духовну природу дитини;
3) іноземні мови треба вивчати одну за одною, а ніколи дві одночасно. Вивчення другої іноземної мови слід починати вже тоді, коли в першій дитина набуде достатньої свободи;
4) вивчення тієї чи іншої іноземної мови повинно відбуватися якнайшвидше, бо в цьому вивченні ніщо не є таким важливим, як безперервні вправи та повторення, що запобігають забуванню;
5) чим раніше вивчають з дітьми іноземну мову, тим ретельніше мають вивчати з ними водночас рідну (використовуючи переклади).
Винятково велике значення надавав Ушинський принципу наочності в здійсненні одного з найважливіших завдань навчання – зробити навчання ґрунтовним і разом з тим якомога легшим. «Вчіть дитину якихось п’яти невідомих слів, і вона буде довго й даремно мучитися над ними; але зв’яжіть з малюнками 20 таких слів і – дитина засвоїть їх на льоту».
Наочне навчання, на думку Ушинського, - «це таке навчання, яке будується не на абстрактних уявленнях і словах, а на конкретних образах, безпосередньо сприйнятих дитиною».
Ушинський особливо підкреслює однобічність такого розуміння наочності, яке вважає наочним навчанням те, що пов’язане лише із зоровими відчуттями. «Чим більше органів нашого чуття беруть участь у сприйманні якого-небудь враження, або групи вражень, тим міцніше лягають ці враження в нашу механічну, нервову пам'ять, краще зберігаються нею і легше потім пригадуються. Ми швидше і міцніше завчимо іноземні слова, якщо пустимо при цьому в дію не один який-небудь, а три чи чотири органи нашої нервової системи: якщо ми будемо читати ці слова очима, промовляти їх вслух голосовим органом, слухати, як промовляємо самі чи як промовляють інші, і в той же час писати їх на дошці».

Коментарі

Популярні публікації